پارک مرکزی هفای

مرکز فرهنگی پارک مرکزی هفای مهندسین مشاور شن زن هوآ

هو آی شرکت طراحی معماری به آدرس بخش جدید بای شای – هی نای – آن هی – چین

ما سعی به برقرار کردن رابطه بین فضای خارجی و داخلی ساختمان داشته ایم که به یک تجربه جدید دست یافتیم . اجازه بدهید راجع به مرزبندی دو وجهی فعلاً گفت و گو کنیم این پروژه قسمتی از تجهیزات فرهنگی و آموزشی برای تقریباً یک میلیون مترمربع ساکنین پارک مرکزی است . زمین آن یک قطعه چهارضلعی به مساحت 260 متر عرض در شرق و غرب و به طول 70 متر در شمال و جنوب پارک شهر که در جنوب تقریباَ 40 هزار مترمربع را می پوشاند و به نام پارک مرکزی اسم گذاری شده . طراحی برای یک تشکیلات شهری در فضای آزاد اکثراَ شامل یک نمایشگاه که در طرح های بزرگ گنجانده می باشد . در جائی مثل این پروژه از یک طرف مبادرت به طراحی که چگونگی فرم و حجم دهی آن در ارتباط با خواست و تمایلات مراجعه کنندگان سنجیده شود . در ارتباط با بهره وری مربوط به آینده امتیازات فرهنگی و آموزشی ابتدا ما می توانیم به بررسی فرهنگ و آموزش عمومی بپردازیم و سپس به عملکرد و سازمان دهی های خود طرح مشغول شویم .

بررسی ساختمان های سنتی و باغ های قدیمی و محوطه ها یکی از قدیمی ترین موضوع معماری چین می باشد . که اکثراَ ایوان هسته مرکزی این محیط سنتی می باشد . وجه مشترک حیاط و ساختمان ایوان ( دیوار و راهرو ) می باشد . که این دو شخصیت متفاوت به حیاط می دهند .

یعنی راهرو و دیوار آن به اضافه یک فضای مشترک که باز یا بسته است که قبلاَ آنها در خیابان و یا منازل مسکونی قرار می گرفتند و بعداَ معمولاً در حیاط یا باغ منتقل میشوند و از این دو همزمان استفاده می شود به صورتی که حیاط شرایط متفاوت و خوبی را نشان می داد . زمانی که سعی به دست دادن به یک تعریف جامع از فضای حیاط می کنیم اکثراً مواجه با ترکیب دیوار میشویم لذا راهرو و ایوان را تجسم می کنیم . معمولاَ به راهرو و پیاده رو و بالاخره به ترکیبی از آن میرسیم و با ادغام شکل های متفاوت به حیاط شکل می دهیم و یک فضا با چندین وجه ترسیم می کنیم و آن همان چیزی است که آن را مرزبندی با دو مفهوم است که به یک شکل بدون ارتباط با دیوار و ساختمان است می رسیم که با فضای خارجی تداخل دارد راهرو محصور با دیوار یا ایوان یک مقیاس متحدالشکل دارد 6 متر ارتفاع و 4 متر عرض به طوری که در دو طرف حد ومرز را تعریف می کند به خصوص وقتی یک فضای دوار را بر آن حاکم می کنیم چنانچه این حد و مرز محکم انتخاب شود زندگی روزمره و فعالیت هنری در آن فضا کیفیت خوبی خواهد داشت ومثلا برای بازی بچه ها و بازی قایم باشک بعد از تعطیلی مدارس مناسب است که من جمله همچنین می تواند شامل یک نمایشگاه هم برای جامعه هنری باشد . ایوان دور تا دور حوضچه را محصور می کند که بدنه اصلی آن را یک استخر مسطح تشکیل می دهد در باغ های سنتی چین به این عنوان باغ های سنتی با چین آب در مقیاس زیادی مفهوم تجسمات معماری فضا را تشدید می کند به طوری که مرز فضاها را ملون می کند و مردم می توانند از آن طرف ساختمان در امتداد مسیر آب یک مسیر انحنائی از طریق ورودی ساختمان از بیرون ساختمان به داخل وارد شوند .

مسیر انحنایی شکل با داشتن اختلاف ارتفاع مهمتر در سطح همکف حاوی یک جسم تخلیه است ، ضمن اینکه ارتفاع دید در آنجا تغییر می کند بگذرند . وقتی مردم از مسر انحنائی عبور می کنند و در راه در قسمت پیش آمدگی ساختمان پشت سر خود را میبندد بعد از آن به یک هال که از قطعات مجزا تعریف شده وارد می شوند در قسمت شمال هال یک نمایشگاه کوچک قراردارد که یک راه عبوری است به طرف عرشه مرکزی و عرشه مرکزی خود یک نمایشگاه در مقیاس بزرگ است .

در طبقه بالا تر با نور طبیعی که وارد فضائی با نور طبیعی از آسمان و بعد از آن که این نور به وسیله سقف فیلتر می شود به صورت یک انبوه نوری متمرکز شکل میگیرد .در انتها روی دیوار میتابد و در روز با شدت قوی تری مثل نور آفتاب که در حالت تغییر زمان تغییر می کند منعکس می شود .در زمینه اصلی یک پله مارپیچ با یک پل در طبقه دوم به صورتیکه از داخل عرصه اصلی می گردد و در قسمت فضا را بهم می پیوندد به طوریکه مردم در طبقه اول و دوم با هم میتوانند صحبت کنند .

نور از آسمان در تیرچه های بتونی و حمال سایه روشن ایجاد می کند و به آن شکل می دهند که به دلیل نوع اثر طراحی به صورت متصل و باز است و دز ظهر دو نوع تابش متفاوت را تشدید می کند و در صبح در دو جهت نور تجمیع و به مقاطعی از مولفه های نوری شکل می دهد و منظره محدودی در بعد از ظهر به دست می دهد .و زمانی که در طرف سالن جانبی و در طرف شرق و جنوب ایجاد سر آب می کند .که برای مطالعه و سایر فعالیت ها می توان برنامه ریزی کرد و مداومت و دخول در قسمت فضای ورودی و خروجی با هم به ایوان می پیوندند . به خصوص در فضای نیمه تاریک در جنوب .زمانی که زمین بازی بچه ها موجب ادامه بالا بردن تداوم مناسبات آنها می شود .

در قسمت دیوار خارجی در هال جانبی ترجیحا در زمان طراحی گسترش دیوار و ستون را به کار ببریم . در فضای کلی با توجهی به خط محوری و مفهوم تشریفاتی نداریم . اما به تبادل و تغییر جانبی فضای عمیق می شویم . طبقه دوم و سوم برای کلاس درسی با گنجایش متفاوت در نظر گرفته شده و کلاس های درس در دور تا دور دو طبقه در حیاط قرارگرفته اند . حیاط به تنها فقط برای فضای بیرونی فعال است بلکه موجب گردس بهتر هوا و نور طبیعی می شود .

برای کلاس های درس در ارتباط با انتخاب مصالح با تقسیم بندی واضع بین فرم و عملکرد را ایجاد کردیم بتن برای طبقه اول و شیته با شکل U در طبقه دوم و سوم که موجب وحدت نور و وزن در سطح تخیل و واقعیت در کل ارگانیسم ساختمان شکل می گیرد . سطح بتون صاف و سخت است و ایوان یک شکل ثابت با عملکرد متقابل مشهود است . و با توجه به شکل انعکاس نور از شیشه های بشکل U باعث تازگی و ترنم اجزا می شود .بطوریکه در فضا اصلی برو نما پیچیده است .

مطالب اخیر

آسانسورها

الزامات اولیه انتخاب آسانسور طراح باید تعداد,ظرفیت و نوع (مسافربر,باربرو …)آسانسورهای ساختمان را در مراحل

ادامه مطلب »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *