برج تاشو نگرشی جدید در معماری

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 13 آبان 1396 در ساعت 10 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معمار : Doarchi

موقعیت : چین

مساحت : 57457 متر مربع

سال : 2017

درآسمان خراشهای مدرن فعالیت های انسانها بعنوان مرکزثقل زندگی مفهوم خود را از دست داده و چون بصورت عمودی ساخته میشوند ما را از مفهوم محیط خانوادگی جدا میکند یعنی مفهوم اینکه چرا ما کلا وجود داریم به مصداق یک موجودیت بدون دلیل برای همین نه فقط توصیف طراحی آسمان خراشها متفاوت است بلکه همچنین به دلیل نحوه زندگی که در آن تسلط دارد تفاوت دارند به همین دلیل موقعیت معماری آن باید جوابگوی فعالیت ها از نظر موقعیت مکانی باشد و به همین دلیل باید یک مواجه یا راه حل به نسبت ماهیت محتوای زندگی در آن بوجود آورد .بصورتی که یک مناسبت بر مبنای تحرک ها و فعالیت های مخصوص افراد مقیم در آسمان خراشها بر اساس زندگی هوشمند بدست داد .

بطوریکه برای مردم فضای طبیعی لازم وتحرک و تماس با طبیعت رادر مقیاس بزرگتر فراهم آورد.کوه های بای هنگ در طول فلات کشور چین قرار دارد و رودخانه یائی از کوه ها در جنوب وسط سرچشمه و در منطقه شادنگ جاری است .بادخیزی از میان شهرمینی یا بطرف شرق یعنی محل جایگزینی ساختمان در محله لان شان در شهرمینی یا که در آنجا رودخانه هائی در شرق و غرب جاری است این ساختمان در کنار جاده یادمر که شریان اصلی ترافیک شهر است قرار دارد.

ایستگاه راه آهن با دو خط ریلی یان شی که هم ازنوع مسافرتی است و هم باری در جنوب آن قرار دارد و پل جاده تاوران را قطع میکند و فرودگاه و ایستگاه قطار را بهم وصل میکند و در دو طرف رودخانه قرار گرفته اند در تقاطع راه آبی و جاده  حمل و نقل و راه آهن موجب میشوند دید مناظر از ساختمان متفاوت باشند .

در طرف شمال و شرق در دو جهت در یک محور مستقیم طبق نقشه میشکند و خم میشود در طرف شرق جایی به شکل مثلثی در اطراف تمام کناره های ساختمان را دور تا دور احاطه کرده است و در جهات مختلف دید افراد نگاه آنها به آن طرف جلب میکند و موجب میشود که مستقیما به رودخانه یائی نگاه کنند. هر یک از تا شدگی های ساختمان تا دو متر طول دارند به این ترتیب مقیاس آن مناسب است برای اینکه دو نفر بتوانند در آنجا استراحت کنند و از منظره بی نظیر اطراف رودخانه لذت ببرند .

اطراف شرق و غرب نود درجه تا میخورد و بطرف رودخانه روبرو میشود که یک رویکرد شهرسازی دارد  در هرصورت تحت شرایطی شکل مربوط به نمای سیال ساختمان بالنسبه به طرف جنوب شرقی روبرو است ولی در طرف شمال غربی این نمود شدیدتر میشود بطوریکه جواب گوی ماهیت متنوع نما است.

اعضای عمودی ساختار نما در جهت ارتفاع ساختمان از پایین تا بالا ادامه دارد دور تا دور پایین و بالای برج عضوهای نما شکل خود را که با آهنگ منظم در مسیر خود در تغییر هستند حفظ میکنند جزییات نما در قسمت زیرین ساختمان بخاطر شکل آن ازپایین به بالا یکپارچگی برج را حفظ میکند.

در نزدیکی زمین نمای قسمت پایینی ساختمان یعنی پودیوم که پهن تر از خود ساختمان است از یک مصالح رنگی متخلخل و از ورق آلومینیوم که اشکال هندسی دارد انعکاس نور طبیعی و اطراف این صفخه از ورق آلمینیوم وشیشه به ساختمان یک شخصیت استثنایی میدهد .

از نظر فیزیکی نمای معماری کلا در طبیعت اطراف دارای تعادل است و از نظر زمان و مکان همگنی موقعیت دینامیسم واستاتیک ساختمان را بدست میدهد . وقتی مردم اطراف ساختمان قدم میزنند نما بصورت یک جنس مصالح خود رنگ در مقابل تابش نور و سایه روشن آن که بطور متناوب خیلی خوب عمل میکند و جلوه دارد .

قسمت های خالی و پرخیلی خوب کار میکنند مسئله مردم معماری و منظره مدتهاست که دیگرازهم متمایز نیستند بلکه با برقراری مناسبات متقابل یک صحنه زنده میسازند عکس العمل متقابل داخل و خارج و مقاربت متقابل حرکت و سکون یک غرور خاص در صحنه ایجاد میکند چیزی که ما در دینامیسم ارتباطی آزاداعلام کرده ایم .

 

 

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :